W objęciach wiatru szalonej historii
To
przez ten wiatr, Jakub Nowak. Wydawnictwo Powergraph, Warszawa
2022.
41,
bo tyle lat
liczy sobie
nasz autor, musieliśmy czekać na tak
soczyste kpiny
z Sienkiewicza...
„To
przez ten wiatr” jest kąśliwe, śmieszne, ale i poważne w
wyjątkowy (literacko) sposób.
Jakub
Nowak – fantasta, pisarz, teoretyk mediów, nauczyciel akademicki
zaskakuje formą, a zwłaszcza dystansem, z jakim zajął się
romansem Heleny Modrzejewskiej z autorem Trylogii.
Ale
nie
spłaszczajmy: - to tylko i aż wątek fabuły, nie jej całe
wypełnienie...
Mamy
tu mieszalnię farb. Wielogatunkowy poemat.
Jest
zapomniana epistolografia, western, romans, idealizm i inne
synonimy fantasy:
romantyczność, niezwykłość, marzycielstwo.
„To
przez ten wiatr”, gdy was znudzi, to nie porzucajcie lektury.
Dajcie jej (i sobie) odpocząć. Napęcznieć. Bo to lektura do (dla)
intelektualnej zabawy.
Do eksploracji.
Osoby
dramatu, które znamy zewsząd to: Helena Modrzejewska, Henryk
Sienkiewicz, Korol Chłapowski, Łucjan Paprocki, Julian
Sypniewski.
Ale zakochacie
się też w niesamowicie skreślonej postaci Anusi, która… wcale
Anusią nie jest…
Jakub
Nowak zdaje się pysznie bawić, oddając nam powieść nieoczywistą,
której forma ewaluuje, a akcja eskaluje.
Pisarz
papierowe postaci ożywia i daje nam COŚ, czego codziennie nie
spotkacie w literaturze. Otóż mamy: brawurowy landszaft. Z pomysłem
i w efektownym wykonaniu.
Co
tu jest zmyśleniem, a co faktem? Tego, Drogi Czytelniku, musisz
dowieść samodzielnie.
Ale naprawdę
w 1876 roku decyzja zapadła — Modrzejewska, jej mąż i syn oraz
grupka bliskich przyjaciół m.in. Julian Sypniewski, Łucjan
Paprockim oraz Henryk Sienkiewicz wyemigrowali do Kalifornii, gdzie
osiedlili się na farmie i rozpoczęli żywot osadników.
Co
było dalej; jak było dalej? Nowak opowiada nam swoją wersję,
przywołując jednocześnie czasy polskie…
Zatem
na
równiny, zatem do saloonu, zatem na polowanie, na pojedynki
rewolwerowców…
Wydawnictwo Powergraph dostało
perełkę i znakomicie ten rękopis oszlifowało i podało
czytelnikom.
Kampania
promocyjna, szata graficzna i opis – składniki dobrego brandu.
A
zatem podane jest to tak:
„Dziki
Zachód i romans nieoczywisty. Literacki dynamit!
Jakub
Nowak tworzy nowoczesny western, burzy mity narodowe i strąca z
cokołu legendarne postaci – przywraca im ludzki wymiar. To przez
ten wiatr to brawurowy debiut, to pachnąca whiskey, potem i krwią,
wielogatunkowa powieść o emigracyjnych losach warszawskiej bohemy.
Powieść oparta na faktach, lecz pozostawiająca furtkę dla
wyobraźni i przemyśleń, kim bylibyśmy, gdyby za sprawą przypadku
historia potoczyła się odrobinę inaczej. To literatura, którą
czyta się jednym tchem – zaskakująca, świeża i bardzo
współczesna.
Kalifornia,
rok 1876. Helena Modrzejewska i Henryk Sienkiewicz wynajmują z
przyjaciółmi rancho, aby uprawiać winorośl. Polacy do pobliskiego
Anaheim, założonego przez imigrantów z Niemiec, jeżdżą po
sprawunki, do golibrody, po whiskey, bójki i
inne saloonowe atrakcje.
W kalifornijskim upale, w dusznych, gorących podmuchach wiatru Santa
Ana, pod okiem Karola Chłapowskiego, męża Modrzejewskiej, rośnie
miłosne napięcie między genialną aktorką a warszawskim
dziennikarzem, którym jest wtedy Sienkiewicz. Niezwykła kobieta
przywykła do świata leżącego u jej stóp, i bezczelny
trzydziestolatek, który sięgnie po nieosiągalne”.
Ale to
„wszystko przez ten wiatr”…
Sztuka
biografii osiągnęła kolejny wymiar! Lekki, bo przygodowy. Mocny,
bo autor odświeża to, co zapominanie.
„A
life writing”
– to
zadanie głównie dla akademików i takim jest autor, ale postanowił
pisać, opisać, napisać, rozpisać INACZEJ. Śmielej!
Biografistyka
człowieka wyedukowanego, ale i pełnego wyobraźni.
Zamiast
zajmować się aspektami czasowymi biografii, Jakub Nowak puszcza
wodzę fantazji i daje nam wielowątkową powieść
przygodową.
Historia
to prawdziwa, jak najbardziej prawdziwa, ale sposób opowiedzenia
jest pełną fantastyką.
Jakub Nowak
przywołując fakty, robi
to na tyle sprytnie, że czytelnik wciąż chce poszukiwań w
podręcznikach i przeglądarkach.
Niewiarygodne
wydają się nie tylko opisane przygody, ale i ich geneza.
Strategia
pisarza osadza się na oczytaniu. Stąd ta przywołana „mieszalnia
farb”. Bo style i konwencje wykorzystane w epice powodują u
czytającego zawroty głowy.
W
pewnym momencie przestałem notować „co mi się z czym (i kim)
kojarzy”, bo i po co, skoro się to tak
dobrze
się
czyta.
Skoro
To Tak Dobrze Się Wciąga…
Dlatego
trochę (bardzo – sic!) przekornie postarałem się o taki
cytat:
„Czy
wszystko pozostanie tak samo, kiedy mnie już nie będzie? Czy
książki odwykną od dotyku moich rąk, czy suknie zapomną o
zapachu mojego ciała? A ludzie? Przez chwilę będą mówić o mnie,
będą dziwić się mojej śmierci – zapomną. Nie łudźmy się,
przyjacielu, ludzie pogrzebią nas w pamięci równie szybko, jak
pogrzebią w ziemi nasze ciała. Nasz ból, nasza miłość,
wszystkie nasze pragnienia odejdą razem z nami i nie zostanie po
nich nawet puste miejsce. Na ziemi nie ma pustych miejsc” – pisze
w sentymentalnej retoryce Poświatowska….
(Za:
Katarzyna Szalewska, z rozdziału „Śmierć
jako nie-miejsce autobiograficzne”,
Przestrzeń choroby – miejsce biografii//
Przestrzenie geo(bio)graficzne w literaturze, c Copyright by
Uniwersytet w Białymstoku, Białystok 2015)
Wszystek
biadolenia zbiór, wzbogacony o potężną bibliotekę i
wyszperany źródłostan poprowadził
Jakuba Nowaka na rozpisania i
opisania historii wciągającej i rozciągającej się przez
dziesiątki lat.
Tylko
że autor
nie chełpi się swoją wiedzą, on się raczej z niej naśmiewa, bo
przecież „wszystko przez ten wiatr”.
Nie
wątpcie w powieść Jakuba Nowaka, bo cytując
Sienkiewicza:
„Społeczeństwo
amerykańskie uchodzi za najreligijniejsze na świecie. Ludzi
wątpiących istotnie niéma tu
wcale, przepisy religijne zachowywane są najściślej, w niedzielę
i święta głucha martwota upada na wsie i miasta, sklepy są
pozamykane, fiakry i omnibusy nie kursują prawie zupełnie; w
teatrach nie grają, miejsca publiczne są puste: słowem powaga tu i
uroczystość większa niż wszędzie na świecie”.
(„Listy
z podróży do Ameryki”)
Zatem
wstąpcie do świątyni tego pisarstwa!
A
kim jest*
Jakub Nowak?
*Jest
autorem opowiadań science-fiction zebranych
w zbiorze Amnezjak (Powegraph 2017),
a także publikowanych w antologiach wydawnictw Powergraph, Runa
oraz, w przekładach, w Rosji i Ukrainie.
Jego
opowiadania publikowały też między innymi „Gazeta Wyborcza”,
„Nowa Fantastyka”, „Czas Fantastyki”.
Zwycięzca
literackiego konkursu British Council i „Nowej Fantastyki”
(2004), nominowany do literackiej Nagrody im. Janusza A. Zajdla
(2007). Autor tekstów publicystycznych i recenzji publikowanych w
czasopismach kulturalnych.
W
pracy naukowej zajmuje się teoriami komunikacji i mediów, kulturą
popularną i społecznymi praktykami korzystania z mediów cyfrowych.
Profesor uczelni na Uniwersytecie Marii Curie-Skłodowskiej w
Lublinie, kierownik grantów badawczych finansowanych przez Narodowe
Centrum Nauki i Polsko-Niemiecką Fundację na rzecz Nauki. Autor
kilkudziesięciu artykułów naukowych publikowanych w kraju i za
granicą oraz monografii naukowych Aktywność obywateli online.
Teorie a praktyka (2011) oraz Polityki sieciowej popkultury (2017),
za którą został uhonorowany nagrodą Media and Democracy Karol
Jakubowicz Award.
8,5/10