Fragmenty wyrwane z kontekstu.
Fragmenty
wyrwane z kontekstu.
„Przyjęcie:
,Natasha Browa, Tmłuczene Martyna Tomczak.
Wydawnictwa Poznśnkiegie,, Ponzan 2023,
6,5
Trochę
inaczej! KADR ZA KADREM,
Trochę to inne pisanie, Po pierwsze
chodzi o rolę społeczną narracji. Od łączenie korek, a
nieprzedstawianie obrazów w poszczególne powidoki.
Fabuła
jest oparta o... odtworzenia „Człowiek kultury” w
matni zdarzeń i wydarzeń. Miejsc, Kobieta udająca się na
przyjęcie i jej reminiscencje; obraz za obrazem.
Dorastaj
podczas recesji. Bądź uprzejma dla swoich wrogów. Idź na Oxford
lub Cambridge, zdobądź wykształcenie, pójdź do pracy, rób
karierę. Rób wszystko, co należy. Kup mieszkanie. Kupuj dzieła
sztuki. Kup sobie jakiś rodzaj szczęścia. Ale przede
wszystkim: nie wychylaj się. Siedź cicho. I rób, co masz
robić.
Narratorka Przyjęcia to młoda czarna Brytyjka,
która od zawsze była pouczana, jak powinno wyglądać jej życie.
Ma wziąć udział w wystawnej imprezie w rodzinnej posiadłości
swojego chłopaka na angielskiej wsi. Jadąc na przyjęcie,
zastanawia się nad tym, kim się stała, i analizuje drogę, jaką
przeszła. Czas mija, przyszłość wzywa, a ona wciąż zadaje sobie
pytanie: czy nie pora rozmontować tę konstrukcję?
Przyjęcie
to opowieść o opowieściach, które nas otaczają: o kolorze skóry
i klasie społecznej, bezpieczeństwie i wolności, zwycięzcach i
przegranych. I o kobiecie, która postanawia przejąć kontrolę nad
swoją opowieścią – nawet za cenę życia.
Zchwyty nad
książką dziwią, zatem należy całość ująć filmowo. Kar po
kadrze.
Amorze serialowy efekt!
Adaptacja filmowa jako
przykład zjawiska multimedialności
Agnieszka Ogonowska
Proces
adaptowania tekstów literackich na język wizualny i audiowizualny
(np. komiks, film, grę komputerową) wymusza na badaczach (głównie
filmoznawcach, medioznawcach, kulturoznawcach) wypracowanie
nowych narzędzi analizy i badań. Inter medialność określa
zdolność funkcjonowania przekazów w nowych mediach w nowych
środowiskach medialnych, a media – w dobie kultury konwergencji –
niezwykle łatwo wchodzą w relacje intermedialne (Jenkins 2007); w
kontekście Internetu pojawia się zjawisko liter netu, czyli
literatury w sieci oraz literatury się-
cisowej
2
, w
kontekście filmu i telewizji, a także – coraz częściej – gier
komputerowych – zagadnienie adaptacji, kolejno: filmowej,
telewizyjnej i „komputerowej”. W polu relacji między literaturą
a Siecią szczególnego znaczenia nabierają takie zagadnienia
jak: re mediacja druku, czyli funkcjonowanie piśmienności i pola
tekstów nowych środowiskach medialnych
3
, hipertekst
jako szczególna forma tekstu,a zarazem proces jego konstrukcji, czy
też zjawisko interaktywności
4
,
związane performizacją zachowań odbiorcza.
Nie
można. Tej książki czytaj ciągiem”. Scena po scenie. Wydrze po
niewywarzanie. Dialog za diaogiem.
Ukrywane,porwan
sceny.
***łuk za łyżwowym; słowo za słowem.
Wspomnienia, reminiscencje.
Narracja jest oparta o
wspomnienia, Tuz praż przejęciem, Wpajają obrazy. Wystarczająca
sceny, Chciane niezamazywane, algorytmy powidoków.
(tamże)
„Skupy
się swą na słowa”
-:Nic się nie stało” – zrzeczenie
całej nr racji, bo prężcież, stało się WIELE.
LUB:”
+”
Kto powoli mi tutaj myć”.
Słowa szaleciarka, słowa
wskazówki!”‘|
Nie zgadam się jednak, że Powieść
Nataszy Brown to literacka szarża. To filmowe kadry współprzyczynach
nietchnień i westchnień,
Opowieść o życice w kwakach,
Tak.
Kawałki są podstawowa tej fabuły. Fragmenty wyrwane z
kontekstu.
...i „ontologia przypadłości”.
Destrukcyjna plastyczną prozy jest jej wyznacznikiem.